חיפוש

תרבות בניו יורק – עולם בפני עצמו

ניו יורק נחשבת לאחד מבין מעוזי התרבות העולמיים. זוהי עיר המזוהה עם שלל אלמנטים תרבותיים, בין אם קולנוע, טלוויזיה, תיאטרון כל דבר אחר. כל מי שמבקר בעיר חייב להיחשף לאלה, בין השאר בזכות אטרקציות תיירותיות המעמידות את התרבות במרכז. הנה כל מה שעליכם לדעת על תרבות בניו יורק, עם מספר הצעות שיכולות לשדרג את הביקור שלכם בעיר ביותר ממובן אחד.

קולנוע וטלוויזיה בניו יורק

את הסקירה אנחנו מתחילים עם הקולנוע והטלוויזיה, אשר מבטאים כצעד ראשון את העובדה שניו יורק שימשה השראה או הייתה מקור התרחשות של לא מעט טקסטים תרבותיים. חולי הטלוויזיה שביניכם לא יוכלו לוותר על סיורים הנערכים בעקבות סדרות הטלוויזיה שמזוהות אולי יותר מכל עם ניו יורק.

למשל "סיינפלד" – למרות שהיא צולמה בלוס אנג'לס, עלילתה מתרחשת בניו יורק והיא מבוססת על חיי ג'רי סיינפלד, שחי גם הוא בתפוח הגדול. הסיור יאפשר לכם לבקר במקומות אמיתיים שנכללו בסדרה: המסעדה של טום, למשל, מאפשרת לראות את שלט הכניסה המפורסם שלה וגם את פנים המסעדה, שאמנם שונה ממה שעוצב בסדרה (באולפן) אך כולל תמונות חתומות של כוכבי סיינפלד, אפשרות לשמוע סיפורים על הסדרה ואפילו אוכל לא רע בכלל. מקומות אחרים שנכללים בסיורים הם ה"סופ נאצי" (הנאצי של המרק), חנות הבייגלים בה עבד קריימר ועוד. סוג אחר של סיור מועבר על ידי לארי קריימר, האיש עליו מבוססת דמותו של קריימר בסדרה, סיור שמגיע אף הוא למקומות חשובים ב-D.N.A של סיינפלד.

לא רק בעקבות סיינפלד תוכלו לסייר בניו יורק. סיור פופולארי אחר (בעיקר עבור נשים..) הוא בעקבות הסדרה "סקס והעיר הגדולה", שבין האתרים שבסיור אפשר למנות את חנות פראדה, גן החתונה בשוק ג'פרסון, בית הסירות של סנטרל פארק, מסעדת סושי סמבה ועוד. מטבע הדברים, חלק ניכר בסיור מוקדש לאופנה או אפילו לקניות בניו יורק. דוגמאות נוספות הן סיורים בעקבות הסדרה "מד מן" או טרילוגיית סרטי הקולנוע הסנדק, כשבמהלך טיול "רגיל" בניו יורק צפוי שתזהו לא מעט מקומות ששימשו תפאורה של סרטים וסדרות טלוויזיות. למשל, מעדניית Katz's Delicatessen הזכורה בעקבות סצנת האורגזמה הבלתי נשכחת מהסרט "כשהארי פגש את סאלי". מדי יום אלפי אנשים אומרים למלצרים: "אני אזמין את מה שהיא הזמינה" ובוחרים כריך פסטרמה איכותי.

חובבי הקולנוע והטלוויזיה ישמחו מאד לבקר במוזיאון האמריקאי לתמונה הנעה (American Museum of the Moving Image). זהו מוזיאון מוצלח מאד העוסק בהיסטוריה של הטלוויזיה והקולנוע, כמו גם בטכניקות הפקת תכנים שיופיעו על גבי המסך הקטן או הגדול. המוזיאון כולל תערוכה, משחקי מחשב, אולם קולנוע קטן המקרין יצירות קלאסיות ועוד. המוזיאון נחשב לאהוב מאד על ילדים עקב האפשרות שלהם להתנסות באופן אישי בהפקת סרטים, צילום, עריכה, תפאורה ועוד. לעוד מוזיאונים בניו יורק לחץ כאן.

אפשרות אחרת היא לצפות בסרטים בניו יורק. בעיר יש באופן לא מפתיע היצע רחב של בתי קולנוע, בהם כאלה מודרניים אך גם כאלה קלאסיים עם טעם של פעם. הנוכחות הממשית של תרבות בניו יורק באה לידי ביטוי גם בפסטיבלי הקולנוע הנחשבים הנערכים בה, דוגמת פסטיבל הסרטים טרייבקה (Tribeca Film Festival). הפסטיבל החשוב הזה נוסד ב-2002, על ידי רוברט דה נירו וג'יין רוזנטל, בעקבות אסון התאומים בשכונה הממוקמת בסמוך למגדלים. המטרה הייתה לבנות מחדש את מעמדה של ניו יורק כבירה תרבותית ולסייע לשיקומה של העיר. הפסטיבל זוכה להצלחה עצומה ומאפשר לצפות במאות סרטים מדי שנה.

 

תיאטרון בניו יורק

כשמדברים על תרבות ניו יורקית, פשוט אי אפשר שלא להתייחס למעוז התיאטרון העולמי – שדרת התיאטראות ברודווי (Broadway), כמובן, המהווה חלק מכיכר הטיימס (Times Square). בבורדווי תוכלו לצפות בהפקות המושקעות, המרשימות והמבדרות ביותר, עם שלל שחקנים וזמרים, שירים, תפאורות עצומות ועוד. בברודווי מה שמדבר הוא אהדת הקהל, כך שמחזה מצליח יכול לרוץ שם שנים על גבי שנים, ואלה שפחות יורדים במהרה. במילים אחרות: אם אתם מבקרים בהצגה אחת לפחות במהלך השהות שלכם בבורדווי, וזאת חובה של ממש, סבור להניח שהיא תהיה מוצלחת. הנה קטע למשל מההצגה "מלך האריות", הצגה מרהיבה שרצה כבר יותר מ-15שנה בברודווי:

https://www.youtube.com/watch?v=_0OdIcCQG9I

תיאטרון בניו יורק
אולם תיאטרון בברודווי

מכיוון שמחירי ההצגות בברודווי עשויים להגיע גם לסכום תלת ספרתי, בדולרים, מומלץ לעשות הכל כדי לחסוך ברכישתם. אפשר להתפשר על כרטיסים זולים הממוקמים בירכתי האולמות – בחלק מהמקרים רואים מהם טוב לא פחות, אך באחרים הכרטיס הזול מעיד על ראות גרועה – ולחפש מראש את הכרטיסים המוזלים באתר BroadwayBox, באתר "ברודווי למרוששים" או בקופות TKTS, ביום המופע. המלצה מועילה היא לא לבקר את הסניף של TKTS בכיכר טיימס עצמה, בו התורים המשתרכים ביום של הצגה הם ארוכים ומייגעים. ביום המופע תוכלו להשיג כרטיסים בהנחות של עשרות אחוזים ביחס למחיר הכרטיס המקובל, אך ברור שלא מעט מזל יסייע לכם. סטודנטים יכולים להציג תעודת סטודנט ולנסות לקבל באמצעותה הנחה על הכרטיס.

 

המעוניינים בחוויית תיאטרון המיועדת יותר למתקדמים יכולים לבחור במופעי אוף ברודווי, מופעים שהם בבסיסם ממסדיים פחות מאשר אלה של ברודווי. הופעות מהסוג הזה נערכות באולמות קטנים יותר, של 100 עד 500 איש, כאשר ההפקות המצליחות יותר "משתדרגות" ומגיעות לברודווי עצמה. שימו לב שהמונח מתאר יותר סוג של הופעה ופחות מיקום ספציפי של האולם בו היא מוצגת, כאשר מופעי אוף ברודווי עשויים להיות מוצגים בשלל מקומות בניו יורק.

מרחיקי הלכת עוד יותר יוכלו לבקר בתיאטרון הפרינג' (Fringe), בו מופעים ניסיוניים ואינטימיים עוד יותר.

 

איך תרצו לשתף את זה?

מידע רלוונטי נוסף שאולי יעניין אותך:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן